Kids Mentees

Weet jij wat jouw talent is? Lijkt het je tof om noten te leren lezen en muziek te maken? Lijkt het je stoer om gebouwen te ontwerpen? Of zie jij jezelf als de volgende Rotterdamse kunstenaar of kunstenares? Wij willen je helpen om samen met een mentor jouw talenten te ontdekken!

Wat je moet weten als mentee

Nu kunnen we wel gaan vertellen hoe leuk het is om een mentor te hebben die je gaat motiveren om je talenten te ontdekken …… Maar we laten veel liever andere mentoren en mentees aan het woord!

Mentorkoppel Carlijn & Yasmina
“Een tijdje geleden vertelde Yasmina mij dat ze ontwerper wilde worden. We hebben toen allemaal te ontwerpen dingen verzonnen. Vandaag gaan we samen knutselen en ik heb bedacht om samen iets te ontwerpen. Ik doe het voorstel, maar het lijkt haar niet leuk. Zij wil liever gewoon tekenen, kleuren, knippen en plakken. Ik pak een gele A4-envelop en Yasmina zegt: “Hé, die envelop lijkt wel een beetje op een tas.” Eureka! Het moet mij lukken om van deze envelop een tas te knippen. Ik knip twee tassen en Yasmina kleurt de tassen met stiften, krijt en waskrijt. In de tussentijd rijg ik kraaltjes en bevestig die aan de tassen. Als we klaar zijn, zijn we heel enthousiast over het eindresultaat. “Zo,” zeg ik: “nu hebben we toch een tas ontworpen en zijn wij designers.” Op één van de tassen schrijf ik ‘Made by Yasmina en Carlijn’. Yasmina kopieert de tekst en schrijft hetzelfde op haar tas. Vervolgens vraagt ze hoe je designers schrijft en voegt: ‘Designed by Yasmina en Carlijn’ toe aan haar tas. Ik leg uit dat een designer na het maken van het ontwerp dit in het echt maakt, van stof, leer, vilt en deze dan versiert met borduursel en andere dingen. Maar nee, dat lijkt haar niet leuk, zij is dik tevreden met ons papieren ontwerp.”

Mentorkoppel Marc & Chris
“Chris was voor zijn doen erg spraakzaam het hele uitje. We moesten ons eerst tien minuten warm slaan naast de baan, voordat we een eigen tennisbaan hadden. Hij pakte het redelijk snel op voor een eerste keer. Hij luisterde heel goed naar de aanwijzingen, maar het kostte hem soms wel moeite om ze goed uit te voeren. Hij is ongeduldig omdat hij snel goed wil zijn. Een gezonde winnaarsmentaliteit wat mij betreft. Het uitje was een succes en Chris gaf aan vaker te willen tennissen.”

Mentorkoppel Tom & Jailson
“Via de mail afgesproken met Jailson om de natuur in te trekken. Eerst wandelen door een moeras en daarna naar de kinderboerderij, waar we ook een roeibootje hebben gehuurd. Hij heeft alle dieren die we zagen genoemd, hij wist bijna alles. Was erg leuk. We hebben gekletst over wat hij allemaal leuk vindt op school: hij gaat voor rekenen en geschiedenis. Heel toevallig ook mijn twee leukste vakken. Op de kinderboerderij heeft hij de babygeitjes gevoerd. Daar is geduld voor nodig. Een leuke uitdaging voor hem. Hij deed het goed. Het is een echte volhouder.”

Mentorkoppel Jeffrey & Tim
“Mijn voorstel om naar de KinderKunstRoute te gaan werd met enige scepsis ontvangen, maar wel geaccepteerd. Vervolgens bleek de KinderKunstRoute een erg leuk uitje. Tim heeft zeker twee keer spontaan gezegd dat hij het erg leuk vond. Bij het buurtcentrum hebben we eerst een monoprint (soort schilderij) gemaakt. Hierna hebben we Circus Rotjeknor verkend en vooral een grote bal waarop je moest lopen was leuk. We hebben ook een ‘schatkistje’ van hout getimmerd en beschilderd. Dit sloeg goed aan bij hem. Net als zijn grote broer vindt Tim het leuk om met zijn handen bezig te zijn. Volgens mij heb ik nog niet genoeg krediet opgebouwd om nu naar de Kunsthal te gaan, maar de aanvankelijke scepsis is zeker overwonnen.”

Ben je tussen de 8 en 14 jaar en lijkt het je ook leuk om met een mentor aan de slag te gaan en jouw talenten te ontdekken? Vraag dan aan één van je ouders/verzorgers om je te helpen met het aanmelden.