AMENDEMENT TALENTONTWIKKELING EN ZELFREDZAAMHEID DOOR MENTORING
De gemeenteraad van Rotterdam, in vergadering bijeen op donderdag 11 november 2010 ter bespreking van de begroting 2011 van de gemeente Rotterdam;

Besluit:
De begroting van de baten en lasten voor het jaar 2011 als volgt te wijzigen:
Beleidsmatige inspanning Maatschappelijke Participatie
Lasten te verhogen met 485.000 euro ten behoeve van de mentoringprojecten van Benefits for Kids, Big Brothers Big Sisters en het Mentoraat voor Jongeren.
Beleidsmatige inspanning Beheer Algemene Middelen
Lasten te verlagen met 485.000 euro ten laste van de algemene reserve.

Toelichting:
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft aangekondigd de subsidie voor verschillende Rotterdamse mentoringprojecten, waaronder Benefits for Kids, Big Brothers Big Sisters en het Mentoraat voor Jongeren, sterk te willen verminderen. In totaal wordt ruim 60% van het totale bedrag dat deze drie organisaties in 2010 hebben ontvangen, wegbezuinigd. Hierdoor zullen niet alleen aanmerkelijk minder mentor-koppels gevormd kunnen worden, maar ook bestaande matches verbroken moeten worden.

Bovengenoemde projecten dragen bij aan talentontwikkeling van jongeren en het voorkomen van sociaal isolement en/of afglijden van sommigen van deze jongeren. Dat sluit ons inziens prima aan bij de doelstellingen van het College. Het College heeft richting deze organisaties aangegeven dat zij ervoor kiest om mentoring vooral in te zetten om jongeren meer en langer op school te houden. Daarvoor is echter wel van belang dat die mentoring blijft bestaan en zeker niet voortijdig wordt beëindigd.

GroenLinks wil deze mentoringsprojecten in stand houden. Daarom stellen wij voor de vermindering van de subsidies voor deze organisaties te beperken tot een efficiency-korting van 10%, en er daarnaast bij deze organisaties op aan te dringen te onderzoeken of er door samenwerking eventueel nog meer te besparen valt.

Helaas heeft het amendement van GroenLinks ‘Talentontwikkeing en zelfredzaamheid door mentoring’ geen meerderheid gehaald.