Het dagboek van een mentor: De eerste babystapjes deel 2

foto-yukio

2 weken geleden kon je al lezen hoe het mentor Yukio en mentee Jermaine is vergaan. Vandaag lees je hoe hun dag was!

Omdat het de eerste keer is dat we afspreken besluit ik om het simpel te houden. We lopen samen door de stad en de Markthal, eten een muffin en varen een rondje in een roeibootje. Ik ben onder de indruk van zijn nieuwsgierigheid naar de kleine dingen: een duif, een meneer in rare kleren, en een Christelijke optocht. Hij kijkt zijn ogen uit. Ik zie dat Jermain’s houding verandert naarmate te dag vordert. Ik merk dat hij indruk probeert te maken en vertelt uit zichzelf wat hij allemaal doet op school. Hij vertelt me trots dat hij al Engels kan en daarom gaan we op zoek naar Engelse teksten in de etalages. Op een jurk staat “little red dress”. Hij herhaalt het een paar keer. Ik vraag hem van welke artiesten hij houdt, maar helaas ken ik de namen niet.

“Weet je wat”, zeg ik, “laten we naar de discotheek gaan in de bibliotheek, dan kan je me de muziek laten horen”. Eenmaal aangekomen luisteren we samen in stilte naar zijn lievelingsnummers. Ik word er warm van; samen in een klein bankje neuriënd op Justin Bieber. We besluiten om dit nummer allebei te gaan oefenen om het vervolgens samen op te nemen. Als we uit de discotheek lopen gaan we in de bibliotheek op zoek naar een boek over raps schrijven, maar helaas is er niets te vinden. Wel zien we een touch-screen met quiz vragen over de namen van Nederlandse bruggen, palen, boten en gebouwen.

Een ontzettend saai onderwerp, al zeg ik het zelf, maar toch wil Jermain de quiz maken. We verzinnen alles bij elkaar en tot onze verbazing hebben we veel goed. We worden er helemaal enthousiast van. Jermain swiped alle plaatjes als een gek heen en weer en merkt op dat de techniek beter kan in de linkerhoek: de plaatjes blijven namelijk allemaal steken. Ineens besef ik mij dat mijn grapje bij de ontmoeting uit is gekomen; we zijn al een uur in de bibliotheek en hij vindt het nog leuk ook. Ik grinnik in mezelf. Tijdens onze fietstocht terug naar huis, zegt Jermain opeens: “Weet je, nu heb ik al twee dingen die ik later wil worden. Ik kan muzikant worden, of zo iemand die die touch-screens maakt. Want dan zou ik iets verzinnen om die plaatjes ook echt uit de hoek te laten verdwijnen”. Ik grijns van oor tot oor en vertel hem over het Grafisch Lyceum en over de mogelijkheden als grafisch ontwerper. “Dat is wel echt heel leuk”, zegt hij enthousiast. Als we bij hem thuis aankomen zegt Jermain tegen zijn moeder: “Ik heb engels geleerd. Wat was het ook alweer..O ja, little red dress! En weet je mam, de bibliotheek is echt best wel leuk, daar moet je ook eens heen”. Met Justin Bieber in mijn oren fiets ik vervolgens zingend en fluitend naar huis. Kom maar op met het mentorschap, ik lust je rauw!

Wil jij ook je ervaringen en avonturen delen op ons blog en Facebook? Stuur dan zeker een mailtje naar m.simons@benefitsforkids.nl en wij zorgen dat het voor elkaar komt!